Zaloguj się

panel nauczyciela

II. Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola?

II. Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola?

II. Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola?

Przygotowaliśmy dla Was porady od pani psycholog dr Magdaleny Czub, na temat jedzenia, leżakowania oraz czynności samoobsługowych w przedszkolu.

Jedzenie w przedszkolu

Przed zapisaniem dziecka do przedszkola warto sprawdzić, w jaki sposób przygotowywane są posiłki i jakie jest podejście tej placówki do jedzenia. Dotyczy to zarówno tego, co dzieci jedzą (jaki jest skład posiłków), jak i tego, czy mają wolny wybór w kwestii produktów, które chcą zjeść i ilości zjadanego pożywienia. Dziecko nie powinno być zmuszane do jedzenia tego, czego nie lubi. Taka strategia prowadzi do nasilenia niechęci do jedzenia w ogóle i wytwarza negatywne nastawienie do przedszkola. Warto zadbać, aby dziecko w przedszkolu było traktowane pod tym względem tak samo jak w domu.

Leżakowanie

Poobiedni wypoczynek w przedszkolu stanowi czasem duży problem dla dziecka i jego rodziców. Są dzieci, które potrzebują odpoczynku i chętnie kładą się spać w ciągu dnia. Są i takie, które nie mogą zasnąć, a konieczność leżenia jest dla nich przykra. Warto dowiedzieć się, jakie zwyczaje panują w przedszkolu i uzgodnić sposób postępowania z dzieckiem. Jeśli nie ma możliwości negocjacji tej kwestii z personelem przedszkola, warto rozważyć wybór innej placówki.

Czynności samoobsługowe

Wspieranie samodzielności dziecka jest ważnym aspektem wychowania. Im więcej czynności dziecko potrafi wykonać samodzielne, tym częściej odczuwa dumę i wzrasta jego poczucie kompetencji. Przed rozpoczęciem nauki w przedszkolu warto zwrócić uwagę na naukę samodzielnego mycia się i korzystania z toalety. Ćwiczenie mycia rąk, zębów, zdejmowania i zakładania ubrań itp. może być dla dziecka źródłem przyjemności i satysfakcji. Warto pamiętać, że dziecko bardzo chętnie uczy się wszystkich nowych czynności pod warunkiem, że nie jest do tego zmuszane i nie spotyka się z krytyką w sytuacji, gdy coś mu się nie udaje. Każde ćwiczenie powinno być źródłem przyjemności – okazją do kontaktu z mamą lub tatą i sytuacją, w której doświadcza pochwał. Warto ignorować to, co się dziecku nie udaje i chwalić każdą, nawet drobną poprawnie wykonaną czynność.

IZZI
Dzwonek

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".